Panika na Primě

Konec roku se Primě nevydařil. Minulý týden oslovila vůbec nejmenší kus televizního publika za celý loňský rok a hodnotami podílu na trhu se dostala do doby, kdy její vedení v roce 1998 na tři roky přebírala Kateřina Fričová, dnešní programová ředitelka České televize.

Primě se nedaří i přes to, že v digitálním vysílání masivně rozšiřuje pokrytí a je dostupná pro mnohem víc diváků než v analogu. Čím to? Hlavní důvod nehledejme v technickém pokrytí a dostupnosti tohoto programu, jako spíš v programu samém. V době, kdy si Prima nehrála na druhou Novu a snažila se jít vlastní cestou rodinné televize s příklonem k ženám, dařilo se jí.

Koncept rodinné televize Primě naordinovala koncem devadesátých let zmiňovaná Kateřina Fričová. Její nástupce Martin Dvořák v něm první léta pokračoval a posílil ho o starší české filmy a seriály. Byl to právě Dvořák, kdo na obrazovku Primy přinesl Ženu za pultem nebo Třicet případů majora Zemana. Primě tyto komunistické seriály hodně zvedly sledovanost.

Jenže těsně před Dvořákovým odchodem, kdy český majitel Primy jednal o prodeji polovičního podílu v televizi, bylo třeba sledovanost ještě více vyšroubovat nahoru, aby se zvedla cena celé televize. Přišla tedy reality show VyVolení a bleskový úspěch, který Prima těžce vykoupila úkrokem od osvědčeného formátu i cílové skupiny.

Náhle se Prima začala orientovat na mladé diváky, pomalu teenagery, ale kromě VyVolených jim neměla co nabídnout. Původní cílovou skupinu VyVolení zase tolik neoslovili. Po odchodu Martina Dvořáka se Prima rozhodla, že bude moderní televizí pro mladé, bude prodávat reklamu na cílovou skupinu 15 až 54 let (stejně jako Nova, která na ni začala cílit dříve než Prima) a bude přímo soupeřit s Novou.

Jenže soupeřit s Novou jejími vlastními zbraněmi je nesmysl. Každý, kdo se alespoň chvilku zabývá televizemi, ví, že pokud stejný film odvysílá Nova a Prima, dokonce ve stejném čase, Nova k němu vždycky přitáhne mnohem více diváků. Tomu se říká síla značky. Prima si značku pošramotila. Nejen tím, že náhle změnila svoji cílovou skupinu, ale i nesmyslnými a častými změnami loga a grafiky.

Divák se v Primě zkrátka nevyzná. A teď ztratil i poslední programovou jistotu, nekonečný seriál Velmi křehké vztahy. Nechá se uchlácholit náhradou v podobě nové řady britského seriálu Vraždy v Midsomeru a speciálními vydáními pořadu TopStar o celebritách? Prima nikdy nebyla o bulváru, byla to klidná rodinná televize, na kterou hodí spíš Receptář a kulinářské pořady. TopStar, který dělá dobrá čísla, je spíše výjimkou.

Léty osvědčený model Primy teď přebírá televize Barrandov. Staré české filmy a seriály (všimněte si, že i filmy pro pamětníky z Primy od Nového roku zmizely), včetně majora Zemana, původní zábava známá spíše z konce devadesátých let, odpolední telenovely a další seriály pro ženy. Čísla z peoplemetrů ukazují, že to je dobrá strategie.

Barrandov dělá velkou muziku za málo peněz, stejně jako kdysi Prima – mistr v lavírování mezi schématy Novy a ČT 1. A co dnešní Prima? Chce vydělávat velké peníze na nejlukrativnější cílové skupině, ale moc se jí to nedaří. Před rokem byl ještě čas zavelet zpět a vrátit se k osvědčeným divákům. Dnes už tuto díru na trhu obsadil ambiciózní nováček.

převzatý materiál - autor Jan Potůček je pardubickým novinářem

zdroj :http://potucek.blog.digizone.cz/2010/01/06/panika-na-prime/

 

prima napsal Anonym